Bagaikan kentut sambil TERcirit
Penerangan : Kentut yang disangka kentut biasa rupa-rupanya disertai dengan cirit cair yang melekit.
Maksudnya : Tanpa kita sedari perbuatan kita yang kita sangka hanya 'nakal jahat sikit je' sebenarnya mengundang akibat yang lebih teruk.
renung-renungkan dan selamat beramal.
keh keh keh..
.
Pages
mngkritik bukan bermakna tidak suka, kita prihatin untuk memperbaiki, mengkritik kerana kita dapat lihat kesilapan yang berlaku dan kita melontarkan idea memberi cadangan untuk membetulkan kekurangan itu
mengkritik dengan ilmiah dan fakta itu sihat
bukan mengkritik dengan emosi
twitter @MrAyuL
twitter @MrAyuL
.
Saturday, October 15, 2011
Bagaikan kentut sambil TERcirit
Friday, October 7, 2011
Kupasan tentang Isu perkahwinan
Memetik kata-kata dari blog lyacolors
"Perkahwinan yang diredhai adalah perkahwinan yang dilangsungkan mengikut al-Quran and Sunnah. Hantaran adalah tak penting, yang penting adalah mas kahwin nya. Tak guna perkahwinan gilang gemilang meriah bagai, tapi tak mengikut landasan agama kita. Mesti mendapatkan keredhaan dari ibu bapa, dan paling penting, keredhaan Allah s.w.t"
Sila Klik Link ini untuk menghadam ilmu dari mereka
Link 1- Kahwin Berhutang
Link 2
Rumusan yang aku boleh simpulkan di sini mengapa sesuatu perkahwinan itu mengalami macam-macam problem? contohnya..Berantakan pergaduhan suami isteri, Perkahwinan sering dirundung kemurungan stress huru-hara dan lain-lain.
Asas pembentukan sesebuah perkahwinan itu telah salah, maka pertumbuhan perkahwinan itu sudah pasti tidak sihat.
Asas pembentukan perkahwinan Yang Salah
1.Bersandarkan nafsu semata-mata (nak kahwin dengan bakal bini kau sebab body dia mantap gila, breast besar dan empuk, bontot tonggek, muka stok maria ozawa)
2.Kahwin berhutang
3.ILMU Agama tarak (kau jahil bakal bini kau pun jahil)
4.Niat buat majlis kahwin sebab nak menunjuk-nunjuk, buat majlis Grand dan Hebat lalu berbangga diri bersama sanak saudara dan teman-teman.
5.Banyak lagi daa...hangpa pikiaq sendiri naa..
Banyak lagi Benda salah yang kita lakukan sama ada kita sedar atau tidak..
Tidak dinafikan ada yang dah plan baek punya tapi tetap mengalami masalah...
Sebab itu kita sering dituntut muhasabah dan memperbaiki diri..alwayz do 'check n balance'
Manusia yang sering mencari kebenaran dan sentiasa ingin memperbaiki diri akan sering dipertemukan dengan ilmu dan kebenaran.
Contohnya macam sekarang kau baca entri aku ni ada temui sedikit sinar kebenaran ye dak? keh keh keh
.
"Perkahwinan yang diredhai adalah perkahwinan yang dilangsungkan mengikut al-Quran and Sunnah. Hantaran adalah tak penting, yang penting adalah mas kahwin nya. Tak guna perkahwinan gilang gemilang meriah bagai, tapi tak mengikut landasan agama kita. Mesti mendapatkan keredhaan dari ibu bapa, dan paling penting, keredhaan Allah s.w.t"
Sila Klik Link ini untuk menghadam ilmu dari mereka
Link 1- Kahwin Berhutang
Link 2
Rumusan yang aku boleh simpulkan di sini mengapa sesuatu perkahwinan itu mengalami macam-macam problem? contohnya..Berantakan pergaduhan suami isteri, Perkahwinan sering dirundung kemurungan stress huru-hara dan lain-lain.
Asas pembentukan sesebuah perkahwinan itu telah salah, maka pertumbuhan perkahwinan itu sudah pasti tidak sihat.
Asas pembentukan perkahwinan Yang Salah
1.Bersandarkan nafsu semata-mata (nak kahwin dengan bakal bini kau sebab body dia mantap gila, breast besar dan empuk, bontot tonggek, muka stok maria ozawa)
2.Kahwin berhutang
3.ILMU Agama tarak (kau jahil bakal bini kau pun jahil)
4.Niat buat majlis kahwin sebab nak menunjuk-nunjuk, buat majlis Grand dan Hebat lalu berbangga diri bersama sanak saudara dan teman-teman.
5.Banyak lagi daa...hangpa pikiaq sendiri naa..
Banyak lagi Benda salah yang kita lakukan sama ada kita sedar atau tidak..
Tidak dinafikan ada yang dah plan baek punya tapi tetap mengalami masalah...
Sebab itu kita sering dituntut muhasabah dan memperbaiki diri..alwayz do 'check n balance'
Manusia yang sering mencari kebenaran dan sentiasa ingin memperbaiki diri akan sering dipertemukan dengan ilmu dan kebenaran.
Contohnya macam sekarang kau baca entri aku ni ada temui sedikit sinar kebenaran ye dak? keh keh keh
.
Tuesday, October 4, 2011
Gaji minimum bagi pekerja swasta
Undang-undang dan peraturan ini dirangka bagi membela golongan pekerja swasta kerana sistem gaji pekerja swasta tidak sistematik (ikut suka hati company nak bayar berapa, setiap company berbeza gaji minimum, kalau tinggi takpe ni ciput je).
Untuk gaji minimum bagi golongan penjawat awam, sistem memang sudah selaras (tidak kira duduk bandar ke luar bandar, maka untunglah siapa yang bekerja di kawasan kos rendah)
Wahai Gomen boleh tak Kuatkuasakan undang-undang gaji minimum??
"Kadar gaji minimum kena ikut tempat dan keadaan"
Lain tempat lain kadar gaji
Contoh
Di bandar- gaji minimum WAJIB RM1500
Di luar bandar - gaji minimum WAJIB RM1000
Bandar
Kos sara hidup semua mahal
Sewa rumah MAHAL (cukai tinggi= kerajaan kutip hasil tinggi)
Beli rumah MAHAL (cukai tinggi= kerajaan kutip hasil tinggi)
Tol banyak( kerajaan kutip hasil)
Restoran ada cukai, kedai makan ada cukai,parking ada cukai, Spender Cukai semua benda cukai
Luar Bandar
Kos sara hidup semua murah
Sewa rumah Murah (cukai rendah= kerajaan kutip hasil rendah)
Beli rumah Murah (cukai rendah= kerajaan kutip hasil rendah)
Tol takde( fuuh selamat duit aku boleh buat saving)
Restoran takde cukai, kedai makan takde cukai,parking FREE
Pihak berwajib hendaklah menganalisis dan mengkelaskan kawasan untuk keadilan dan keselesaan rakyat. Perlaksanaan hendaklah tegas tanpa kompromi
Contohnya jika pihak syarikat di kawasan Bandar tidak mematuhi syarat gaji minimum RM1500, syarikat tersebut boleh didakwa. Libas bontot pemilik syarikat Kapitalis tersebut sampai berdarah memancut-mancut. (contoh hukuman yang aku harap dapat diusulkan)
Untuk gaji minimum bagi golongan penjawat awam, sistem memang sudah selaras (tidak kira duduk bandar ke luar bandar, maka untunglah siapa yang bekerja di kawasan kos rendah)
Wahai Gomen boleh tak Kuatkuasakan undang-undang gaji minimum??
"Kadar gaji minimum kena ikut tempat dan keadaan"
Lain tempat lain kadar gaji
Contoh
Di bandar- gaji minimum WAJIB RM1500
Di luar bandar - gaji minimum WAJIB RM1000
Bandar
Kos sara hidup semua mahal
Sewa rumah MAHAL (cukai tinggi= kerajaan kutip hasil tinggi)
Beli rumah MAHAL (cukai tinggi= kerajaan kutip hasil tinggi)
Tol banyak( kerajaan kutip hasil)
Restoran ada cukai, kedai makan ada cukai,parking ada cukai, Spender Cukai semua benda cukai
Luar Bandar
Kos sara hidup semua murah
Sewa rumah Murah (cukai rendah= kerajaan kutip hasil rendah)
Beli rumah Murah (cukai rendah= kerajaan kutip hasil rendah)
Tol takde( fuuh selamat duit aku boleh buat saving)
Restoran takde cukai, kedai makan takde cukai,parking FREE
Pihak berwajib hendaklah menganalisis dan mengkelaskan kawasan untuk keadilan dan keselesaan rakyat. Perlaksanaan hendaklah tegas tanpa kompromi
Contohnya jika pihak syarikat di kawasan Bandar tidak mematuhi syarat gaji minimum RM1500, syarikat tersebut boleh didakwa. Libas bontot pemilik syarikat Kapitalis tersebut sampai berdarah memancut-mancut. (contoh hukuman yang aku harap dapat diusulkan)
Menteri tolong usulkan cadangan ini ke parlimen (Buat keje Jangan Tido woi!!)
Pekerja swasta teraniaya oleh dua faktor iaitu BEBANAN CUKAI serta SYARIKAT KAPITALIS
aku tak sure lah dah ada akta ni ke belum (pesen malas buat research).
kalau dah ada sekalipun apesal selamba badak je company
swasta punya rate gaji tidak selaras??
kalau dah ada sekalipun apesal selamba badak je company
swasta punya rate gaji tidak selaras??
.
Subscribe to:
Posts (Atom)