Pages

mngkritik bukan bermakna tidak suka, kita prihatin untuk memperbaiki, mengkritik kerana kita dapat lihat kesilapan yang berlaku dan kita melontarkan idea memberi cadangan untuk membetulkan kekurangan itu

mengkritik dengan ilmiah dan fakta itu sihat

bukan mengkritik dengan emosi


twitter @MrAyuL











.

Sunday, September 18, 2011

Kasih Ibu membawa ke syurga..kasih anak?

Hujung minggu baru ini aku menghabiskan cuti di kampung halaman...pulang ke rumah ibu bapa. Cuti 16 september sempena Merdeka 1 Malaysia cetusan pakcik Najib Razak bibir merah bak delima. Sebenarnya aku tidak berpuas hati dengan bibir beliau. Aku yang berwajah Pan Asian ni pun bibir tidak semerah bak delima macam tu. Apehal?

sebenarnya aku kena tulis 'Apesal?'

'Apehal' tu kasar bunyinya macam nak ajak bertumbuk..

Apebenda yang aku nak tulis tadi?


ok dah ingat


Sepanjang percutian aku di rumah sendiri, khidmat aku sebagai 'supir' diguna sebaik mungkin. Supir kepada sang ibu yang mahu ke sana kemari. Mak aku tak larat nak bawak kereta..tu mak aku cakaplah padahal nak bermanja dengan anak bujang dia. Macam lah aku tak tahu.

Sebagai seorang insan yg penuh khilaf, tercetus rasa berat dan malas untuk memenuhi tuntutan sang ibu..dalam malas-malas tu tetap buat jugaklah..(macam tak ikhlas?)

Secara tiba-tiba hati kecil ini terdetik...

"Apelah sangat tolong hantar mak kau kejap, dulu kau kecik-kecik mak kau jugak yang hantar kau pegi tuisyen dari bengap sampailah kau jadi pandai...."

hati kecil terus memutar kembali memori-memori silam

"mak kau jugak yang bagi kau makan nestum kenyang-kenyang  sampai pipi kau tembam badan sihat"

"mak kau jugak yang belikan kau mainan lego"

"bapak kau jugak yang tolong belasah kau sebagai pedoman sebab kurang hajar dengan mak"

"mak kau jugak yang tolong kau buat kerja sekolah"

"bapak kau jugak yang tolong bagi birat badan sebab malas mengaji" (bab bapak je mesti brutal )

dan beratus lemon lagi jasa yg korang pun sendiri tahu..

Kenapa kita sebagai seorang anak mesti tercetus detik hati malas, menyampah, berat hati, rasa diganggu dan berbagai-bagai lagi cetusan berbaur negatif??

why bebeh??

Kenapa tidak membantu memberi khidmat segera dengan gembira dan berlapang dada?

Bila dah kurang hajar tu nanti lepas tu baru menyesal...( aku la tu)

Macam ni lah..cuba ketepikan perasaan tu..cetusan-cetusan negatif tu sedikit demi sedikit..

Cuba.

Sekurang-kurangnya kau mencuba, tidak mustahil lama-kelamaan ringan tulang untuk berjasa.



Kasih Ibu membawa ke syurga..kasih anak?
Berusaha lagi wahai anak untuk mengasihi ibu dan bapamu




p/s Rasa keinsafan itu penting untuk timbal balik sifat dan perilaku diri kau












.

14 comments:

Hana Soffelia said...

Sedih plak baca. Rindu kat mak di kg.. T_T

Yatie Awang said...

itulah kita...buat silap dulu baru ingat, padahal sebelum buat boleh berfikir kan? apa2 pun InsyaAllah kita akan menjadi anak yg baik dan soleh buat ibu bapa kita

rafiq said...

kasih anak jadi nak yang soleh. banyak doa untuk mak bapak. tak gitu?

YanaMIB said...

kdg2 entry kau ni mmg sgt berguna..mcm xsangka kau yg menaip..hihi weh aku nk copy bley?? nnt aku promote la blog ko yg xbest ni..lalala~ =P

RepublicAku said...

jangan berkira sangat dengan manusia yg bernama ibu...kalau berkira juga maknanya kita ada masalah teknikal...keh3

Hansyirah Takezur said...

betul3...

mak sebenarnya banyak berjasa kat kita...
cuma kita je yang kadang2 tak sedar benda2 tu...

naiss... :D

bunga said...

betul..bunga pun lebih kurang cam tu gak..heheh,,tapi kita kena berusaha tuk selalu pk kan budi baik ibu bapa kita..:)

Titisan Hujan said...

komen sblm maghrib
suke gegiler la dgn entry ni sbb ikhlas dri hati incik AyuL.keh keh keh


rindu mak kt kg..(--!!)

chip said...

ak da homesick :((

bighagenjo said...

aku insaffff

wahai supir.. nak keja part time dgn aku tak?

hiu hiu hiu

HEROICzero said...

permainan mengusik hati ni paling gua x gemar . ha ha ha . keikhlasan dah jadi ke-rasa-bersalah-an ! ha ha .

░♥si lampu neon♥░ said...

touching pulak..sobsss

yad'z said...

adess.. entry best,. nages lah bace. huhuhu

Salamiah Endut said...

Seorang Emak pernah memberitahu aku, perkara paling manis buat seorang Emak (mengikut kamus dia) adalah bila anak tu suka duduk dekat dengan dia.

Maka aku setuju dengan frasa kau bahawa Emak engkau sebenarnya hendak bermanja dengan engkau.

Lepastu, seorang Emak itu berkata lagi, dan lebih manis lagi bila anak itu kelak berkata begini bila ditanya apakah ciri ciri wanita yang hendak dijadikannya isteri --- MACAM EMAK!

=)