Pages

mngkritik bukan bermakna tidak suka, kita prihatin untuk memperbaiki, mengkritik kerana kita dapat lihat kesilapan yang berlaku dan kita melontarkan idea memberi cadangan untuk membetulkan kekurangan itu

mengkritik dengan ilmiah dan fakta itu sihat

bukan mengkritik dengan emosi


twitter @MrAyuL











.

Sunday, May 30, 2010

kritikan membina dan kritikan meroboh

Kritikan meroboh
Kawan Hampeh:
“Ko ni mmg bangang tahap baboon buncit, mmg xde bakat lagsug la nk bniaga, asyik rugi je memanjang lupakan je la “fantasia bulan madu” n angan2 ko utk truskan perniagaan hampeh ko tu, meh ikut aku keje kilang ni lagi bagus.. bleh ngorat minah2 indon,tiap2 bln duit masyuk je x yah terbelit otak n putus urat saraf pikir pasal strategi la, untung la rugi la….”

Samson:
“Isk3 sampai hati ko Meon bukan nk bg skongan lagsung…(sambil berlari2 anak menuju ke katil lalu menyembamkan mukanya ke tilam dan nangis d bawah bantal)

Akibatnya Samson putus harapan untuk meneruskan perniagaannya, dia join Meon keje kilang..sayang seribu kali sayang….

“Orang berjaya tidak pernah putus asa. Sebaliknya orang yang mudah putus asa ialah orang yang tidak akan berjaya.”


Kritikan membina
Kawan “baek punya”:
“Ko x leh teruskan perniagaan ko camni Sam, bleh lingkup bsnes ko nnt..Xpe2 aku ade idea… ko jgn putus asa, u can do it!! Chayok2!! Gambateh!! Yeah baby!! (smgt giler nih) ...ko forward je jgn reverse2..aku yakin….(sambil wat muka yakin giler) ko bleh pegi jauh dlm prniagaan ko ni. Ape kata ko letak maskot kat kedai makan ko utk menarik prhatian customer (ha kan bagus kwn camni siap bagi idea kreatif lg)..dan utk jimatkan kos ko je la jadi maskot tu, jimat kos ko x payah upah org lain (brilliant idea!!)…sebab ko jual nasi ayam so ko kena la pakai maskot ayam(kawan supportive camni la yang kita perlukan)..

Samson:
Ohh Jason mirazz ko mmg kwn sejati aku yg paling “baek punya”…aku berasa sguh bsemangat n bkobar2, aku berasa sguh teruja “u turned me on”,(muka terharu mata berkaca2 menahan air mata)

4 comments:

joonie-girl said...

hai saya tinggal jejak di sini :)
cbox kunci pulak..

Duniakuabstrak said...

masalah teknikal cbox telah d setelkan..tq ziarah my blog..ill come 2 u later..

Opah Vogue said...

wah...en3 neh best!
truskn usaha mnghasilkn en3 yg best2 ok!

:)

Duniakuabstrak said...

tq "aku gadis biasa"..akan ku coba...hee