Pages

mngkritik bukan bermakna tidak suka, kita prihatin untuk memperbaiki, mengkritik kerana kita dapat lihat kesilapan yang berlaku dan kita melontarkan idea memberi cadangan untuk membetulkan kekurangan itu

mengkritik dengan ilmiah dan fakta itu sihat

bukan mengkritik dengan emosi


twitter @MrAyuL











.

Monday, January 24, 2011

Imagination is more important than knowledge


"Imagination is more important than knowledge"

Albert einstein pernah cakap macam tu, aku nak ulas sikit pasal ungkapan madah berhelah dia tu,  meh sini den nak  kabo..

Imaginasi merupakan pencetus kepada  sesuatu ilmu, imaginasi juga merupakan titik permulaan kepada sesuatu penciptaan. Berimaginasi membolehkan kita berfikir secara kreatif  tanpa had dan tanpa batasan berbanding jika kita berfikir terlampau logik. 
(Hoi!! Jangan tido, ni baru perenggan pertama..)

Sebab itu orang yang suka berimaginasi kadang-kadang dianggap merepek dan mengarut…
( aku sering dituduh mengarut padahaL aku berimaginasi untuk menuju ke arah kejayaan..keh3)

Namun berimaginasi kosong tanpa memikirkan cara yang realistik dalam melaksanakan apa yang difikirkan dan dirancang juga sia-sia..(isy3..)

Berimaginasi  adalah satu perbuatan seperti kita melakarkan draft pada kertas kosong, draft itu bakal menghasilkan pelbagai tanda tanya, apa, kenapa, bagaimana, bila, siapa,dan bermacam-macam lagi persoalan untuk merealisasikan draft tersebut menjadi realiti   
(faham tak ni? )

Dalam proses membangunkan dan merealisasikan idea dari imaginasi itu, setiap persoalan dan tanda Tanya itu diselesaikan  dengan menggunakan segala ilmu yang sedia ada, dan dalam melalui proses penyelesaian itu,  timbul pula ilmu-ilmu baru, cara- cara baru, dan ciptaan-ciptaan baru.

Tanpa imaginasi, idea-idea baru yang berderet-deret tu tak mungkin akan muncul ye dak?
Ni pada pandangan aku la..

Oleh itu marilah kita beramai-ramai  menggunakan otak masing-masing dengan mengaktifkan sel-sel neuron otak untuk berimaginasi secara optimum  dengan mengaplikasikan ilmu-ilmu  sedia ada dan  ilmu yang baru dijumpai dan seterusnya menikmati hidup dengan penuh bermakna dan gembira.

Atau dengan erti kata lain

Jangan sia-sia kan otak anda


17 comments:

echah mashuri said...

pada pndapat en ayul.bagaimana pulak dgn imgenasi seks melampau?boleh en terangkan kelebihandan kekurangan imigenasi jenis ini?

adrinaqamarina said...

adik tak paam la abang.

-.-'

DAUD said...

imagine apa tu?
huhu...
jgn slah imagine ye

Mell said...

agreed with this ! sy pun suke berangan *imaginasi* . hehehe

biella93 said...

berangan kan best . ahahha . mcm mat jenin

bighagenjo said...

jgn berimaginasi sampai jadi seorang yg loading sudah... penat wohhh

NARDtheNERD said...

imaginasi...atau dalam kata lain berangan.. kan? kan?.

hehe.

Ujang9897 said...

kau gila..hehe

DuniakuAbstrak said...

echah- imaginasi seks melampau? chah, baik kau kawin cepat! parah dah kau ni..haha

rina- (--")

DAUD- macam-macam..hehe

Mell- kembangkan neuron otak

bighagenjo- ikut kemampuan otak masing-masing

NARDtheNERD- yezza

Ujang9897- giLa itu indah

maCy said...

sori. macy dpt jejak bls je. macy baca xdpt digest

shizuka said...

adekah posisi seks lipas jugak 1 imeginasi?

AyuE SurihanyOt said...

imiginasi mlm pertama mcm mna????

platipus said...

aku seorang manusia yang sgt suka berimaginasi

Cik Akma said...

kenape otak aku tak berimaginasi sgt ni? any idea? haha ;p

hiro said...

lu patut beritahu gua ada daya imaginasi yang melangit. kah2

bunga said...

ni berangan ni..haaa...

MATAHARI said...

imaginasi?


huehuehue.


kalau aku melukis...


macam2 keluar.