Pages

mngkritik bukan bermakna tidak suka, kita prihatin untuk memperbaiki, mengkritik kerana kita dapat lihat kesilapan yang berlaku dan kita melontarkan idea memberi cadangan untuk membetulkan kekurangan itu

mengkritik dengan ilmiah dan fakta itu sihat

bukan mengkritik dengan emosi


twitter @MrAyuL











.

Wednesday, August 24, 2011

Puasa, proses memproses makanan dan proses perkumuhan

Lokasi : Kampung Baru Batu 14, Hulu Langat Selangor
Masa   : 3 petang

Kelihatan Robalbo  dan sahabatnya  Algojo duduk bersembang di sebalik pokok manggis

Kau dengar ni Algojo aku nak bagi tahu...

proses memproses makanan - proses di mana makanan yang ditelan dihadam oleh perut dan zat-zatnya diekstrak dan disalurkan ke seluruh tubuh badan

proses perkumuhan- proses menyingkirkan sisa bahan makanan dan toksin yang tidak diperlukan oleh tubuh badan kita


Apabila kita berpuasa, perut kita kosong dari bahan makanan sepanjang hari bermula  dari selepas subuh hingga menjelang maghrib, Dengan itu perut tidak melakukan aktiviti memproses makanan kerana perut kosong tiada bahan makanan untuk diproses, maka sistem tubuh  lebih menumpu ke arah proses perkumuhan.

Ini adalah satu perkara yang baik bro, proses perkumuhan dapat berjalan dengan efisyen. Segala kekotoran dan toksin berlebihan disingkirkan dari tubuh .
Boleh dikatakan puasa bertindak menservis mencuci badan  kita la.

"Abis kalau tak puasa, sistem tubuh tak menjalani proses perkumuhan ke?"

bukan begitu wahai algojo..kalau tak puasa pun tubuh tetap menjalani proses perkumuhan. Cuma kalau kita puasa proses perkumuhan tu berjalan dengan lebih efektif dan mantap la..sebab proses perkumuhan sahaja yang berjalan...so tubuh dapat fokus kepada satu proses sahaja.


"Ahhh kau semmmbang je lebih..dah tu yang kau makan sekali dengan aku ni apehal? puasa kejadahnya puasa?"


Rilek la Algojo, aku cuma nak bagitau kebaikan berpuasa dari sudut sains..keh3...haaa tambah2 lauk banyak lagi ni...







p/s     Manusia........Berilmu tidak semestinya mereka beramal













.

9 comments:

Titisan Hujan said...

sgt takut andai tpilih jd cm algojo

hohohoho

*esok bru nk pos.maap lmbt.bizi

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum

bulan puasa setan tkde tp nafsu besar
susah rupanya nk tundukkn nafsu. sebln tk cukup~

YanaMIB said...

erk boleh plak macam tu..adeh..mmg sgt berilmu jwpn tuh..huhu~

bunga said...

aduhh..ada lak cma tu.haaa

Encik Psychopath said...

sekurang-kurang berpesan-pesan.


Ha tambah lg.

HEROICzero said...

setuju .

ilmu tanpa amal . sigh ~


*elok kena tangkap je , masuk van jenazah . ha ha ha .

adrinaqamarina said...

rasa pelik kejap bila baca dalam melayu sebab nota adik ada juga pasal tu tapi dalam bi la.



abg! post manggis sekilo!

bighagenjo said...

haha, berdakwah sambil wat dosa,
gud job.

ahak!

Hansyirah Takezur said...

analogi ko memang sentiasa menarik... tambah lagi yul??? :D