Pages

mngkritik bukan bermakna tidak suka, kita prihatin untuk memperbaiki, mengkritik kerana kita dapat lihat kesilapan yang berlaku dan kita melontarkan idea memberi cadangan untuk membetulkan kekurangan itu

mengkritik dengan ilmiah dan fakta itu sihat

bukan mengkritik dengan emosi


twitter @MrAyuL











.

Monday, February 14, 2011

Hidup ini memang penuh dengan perkara ceLaka

Apa khabar nya pun semua? saya hari ni ingin mengkongsikan sebuah ceLita pada hujung minggu LaLu yang tidak begitu menggembirakan hati ini. Tetapi ada sedikit menyayatkan hati.

pagi itu, saya membangunkan diri saya dari tidur yang Lena semata-mata ingin meneruskan kehidupan dengan gembira. Tapi apa yang membuatkan hati ini panas terbakarnya pun. Saya ternampak ada seketuL tahi burung di atas bonet kereta hadapan saya!!. sungguh kurang ajar itu tahi serta burung yang mengeluarkan tahi itu... haiya! pagi-pagi suLah bikin hati ini panas membara sepanas unggun api nya adoiii!!

SeLepas itu ini ceLita tengah hari punya..SeLepas mesin basuh saya seLesai membasuhkan semua jenis pakaian saya yang sangat busuk dan banyak itu dan seteLah saya seLesai menjemur semua pakaian dan ingin merehatkan diri dengan melayari internet nya pun, tiba-tiba saya ternampak seLonggok pakaian kotor saya yang masih beLum dibasuh!! haiya!! macam mana saya boLeh tidak nampak itu pakaian di sebeLah sana??!! saya berasa sangat marah dan terLuka hati!! siapa yang mahu membasuhkan  pakaian itu??!! saya sudah maLas!! saya pun tidak mempeduLikan nasib pakaian saya itu..

cukupLah saya hanya menceLitakan dua kisah maLang saya pada hari itu,  takut nanti ada yang mahu bunuh diri kerana terLaLu bersimpati dan meratapi nasib maLang yang menimpa saya ini

ok saya mahu serius kasi tahu ini

hidup ini bukanLah indah seperti yang semua oLang haLapkan, bukan macam itu fiLem hindustan. hidup ini adaLah reaLiti dan reaLiti memang manyak perkara-perkara yang memang ceLaka nya pun

Dan perkara-perkara yang ceLaka adoi nya itu sebenarnya merupakan cabaLan yang harus kita hadapi dan tempuhi dan atasi..

Jangan sedih-sedih amoi-amoi abang-abang semua kaLau nasib sudah ceLaka biar itu nasib memang kita tidak boLeh haLang punya, tapi dari nasib ceLaka( baca:ujian) itu   kita boLeh beLajar untuk jadi Lebih kuat dan tabah, jadi Lebih sabar, jadi lebih guna otak untuk berfikir, jadi lebih cekaL..

dan boleh bagi kita sedar akan hakikat tujuan asaL kita diciptakan, ya La! suLah ceLaka baru mau sedar diri nya pun kan?

suLah La!! cakap manyak pun tidak masuk otak nya pun
saya sudahi cerpen bingkisan hati saya ini adoi nya dengan seLangkap pantun


Pisang emas dibawa belayar,
Masak sebiji di atas peti,
Hutang emas boleh dibayar,
Hutang Luit aa Lu kalau tidak mahu bayar saya kasi potong itu kaki tau, jadi nya lebih baik Lu bayar semua utang cepat-cepat kasi langsai


kaLau Lu olang pikir Lu oLang punya nasib sangat ceLaka seperti kehiLangan spender kesayangan  sampai mahu terjun Lombong bunuh diri, Lu oLang baca kisah ini bagi insaf sedar diri sikit ada olang nasib lagi ceLaka..

dan sebenarnya  ada oLang Lain Lagi yang nasibnya Lebih ceLaka dari orang yang perasan nasibnya paLing ceLaka daLam dunia padahaL tidak ceLaka sangat pun berbanding dengan ramai Lagi oLang yang nasibnya Lagi ceLaka.....ceLaka! wa suLah pening ni



moraL of the stoLi moLi: jangan utang dengan aLong


moraL of the stoLi moLi betuL-betuL punya: Jangan putus asa kaLau sudah ceLaka, guna otak guna iman pikir bukan pikir guna nafsu adoi nya pon..









.

21 comments:

hiro said...

sabar sedara..kah2

DuniakuAbstrak said...

jangan tersiLap memahami wa bangi ceLamah kesedaLan sahaja, wa sudah sabar nya pun

DuniakuAbstrak said...

aiya! bagi La bukan bangi wa saLah sebut

YanaMIB said...

lu gila!



eh silap..wa sokong entry lu..huhu~ =P

adrinaqamarina said...

naseb ada jugak moral yang betol3. heehe.

ala abang, relaks dah laaa. buat je dengan senyuman :)

adik rasa, naseb pakaian tu mcam tu jugak kalau abang tak angkat letak dalam bakul

ifah said...

wahhh manyak nasihat ini ently. baguit lah.

Lya Colours said...

seLamat menyambut mauLidur rasuL

eh apehaL L aku sume besau besau ni

Dyna Yvonne said...

hidup macam celaka?haha.kite je yg rse.tp ade org lebih celaka dr kita.

bukankosong said...

beb... taik burung ngn banyak baju tak basuh lagi tu actually bukan cabaran sgtttt...sonang aje tu. Tapi kalau bab kwn2 yg selfish tu can ana? aku rasa nak bunuh je mereka2 iniiii

nohfee said...

hahaha. relax2..
jap2 nk tny.. kenapa caps on huruf L?

echah mashuri said...

serius.entri berceramah yang paling ditunggu2.;0
i loikee it.
mmg menantu pilihan makcik2 la.:)

za petrelli said...

kehiLangan spender kesayangan sampai mahu terjun Lombong bunuh diri. KAH3

lu lilek2 ler..

tia said...

ni dakwat teh o (baca: david teo) versi melayu eh ?

bunga said...

relex r bro..hahaha..xkan hilang spen** kesangan dah nak terjun lombong..hahaha/\..

Robot | Sakti said...

hahahaha

nice la.

leh masuk raja lawak der.

DuniakuAbstrak said...

YanaMIB - wa giLa Lu giLa kita kawtim maa

adrinaqamarina - saya mmg berniat memberi moraL nya pun

ifah - apa yg baguit kita sama2 kongsi nya

Lya Colours - semoga kita semua seLamat bersambut, Lu mau bengkak besar?

Dyna Yvonne - ceLaka itu sudah ceLaka nya pun apa yg penting kerjasama..apa wa tuLis ni??

bukankosong - tahi burung ceLaka dan baju yang maLang itu hanya ceLita saya yang paLing kurang ceLaka, yang paLing kuat ceLaka biar saya simpan di daLam hati suci ini adoi nya

nohfee - sebab wa punya suka La! ok sori saya gurau jangan menangis terasa hati..sebab saya memang suka, wa taktau Lu tanya itu L sendiri

echah - menantu piLihan? bukan hantu pLihan? wa takut nanti mak mentua naik hantu biLa jumpa wa

za petrelli - terjun Lombong terjun gaung semua itu keputusan yg membodohkan diri nya pun

tia - Lu manyak sombong sudah Lama tak datang sini..

bunga - haiya kehiLangan spender itu hanya satu contoh saya bagi nya pun, spender kesayangan saya adoi nya itu masih tersimpan rapi, Lu tidak menghayati cerpen bingkisan hati saya ini, potong kaki mahu?

Robot | Sakti - wa tahu tuLis adoi nya sahaja, cakap wa ketar-ketar macam parkinson sikit Lagi mahu mati

MATAHARI said...

*senyum*



hai Ayul!

Encik Psychopath said...

setail la.

syAzAnA said...

bagus lah lu punya entry.manyak nasihat maaa. hehe.sendiri mau engat lah kan?

NOOR FATIN said...

hidup memang palat tapi esok masih ada. kehkeh

bukan penggoda said...

weh, nape huruf L ko jd besau? pelik gila.